مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

شنبه 20 – نوامبر

 

 

روزنامه اراده درمورد اجلاس سران ناتو که در لیزبن پایتخت پرتکال راه اندازی گردیده ، تبصره کرده است.

این روزنامه با خوشبینی زیادی به این اجلاس نگریسته و گفته است که بخش اعظم بحث ها درمورد افغانستان در این اجلاس به موضوع سپردن مسوولیت های بیشتر امنیتی به افغانها اختصاص دارد.

اراده در ادامه گفته است که از ناتو این توقع هم می رود که بگوید افغانستان پس از سال دوهزار و چهارده میلادی تنها نخواهد بود.

روزنامه  درمورد پروسه صلح در افغانستان و همچنان تلاشهای که در این عرصه صورت می گیرد، مطلبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه این تلاشها را گام موثری برای تامین حق حیات در افغانستان توصیف کرده است.

 

روزنامه دولتی انیس نیز درمورد ماموریت ناتو در افغانستان و تصامیم تازه یی که در اجلاس لیزبن روی آن بحث می شود، تبصره کرده است.

این روزنامه کنفرانس لیزبن را رویداد مهم برای افغانستان توصیف کرده و گفته است که درهمین اجلاس است که جدول زمانی دقیقی برای سپردن مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان تصویب خواهد شد.

روزنامه درعین حال از طرح ها و نقش افغانستان در این اجلاس نیز یاد آوری کرده است.

انیس نیز در مقاله اصلی شماره امروزخود به این مسئله تاکید کرده است که جهان باید تعهد کند که افغانستان را هیچگاهی رها نمی کند.

 

روزنامه آرمان ملی هم در مورد اجلاس لیزبن تبصره کرده و دراین میان از تعهداتی که در مورد افغانستان صورت می گیرد، یاد کرده است.

مقاله نویس با مهم خواندن این اجلاس گفته است که با وجود همه تصامیمی که در این اجلاس درمورد افغانستان صورت می گیرد، همه کارشناسان به این نظر هستند که درکنار کمک های که به این کشور صورت میگیرد، باید راه حل سیاسی به صورت جدی دنبال شود.

روزنامه درمورد تلاشهای صلح در افغانستان نیز تبصره کرده و در این میان از نقش پاکستان سخن زده است.

مقاله نویس آرمان ملی با دید انتقادی نسبت به عملکرد پاکستان در خصوص افغانستان و تلاشهای صلح نگریسته است.

آرمان ملی گفته است که پاکستان با یک تیر دو هدف را شکار می کند.

 

روزنامه ویسا با اشاره به برگزاری اجلاس ناتو در لیزبن، به نقل از سرمنشی ناتو نوشته است که این پیمان باید خود را برای مبارزه با تهدید های قرن بیست و یکم آماده کند.

روزنامه در ادامه به نقل از این مقام گفته است که ممکن است مجبوریت های پیش بیاید که ناتو پس از سال دوهزار و چهارده میلادی نیز در افغانستان بماند.

سرمقاله روزنامه هم به همین موضوع اختصاص یافته و در آن پرسیده شده است که ایا کنفرانس لیزبن یک تکرار بی مزه مانند گذشته است یا ابتکاراتی در آن وجود خواهد داشت؟

ویسا در جای دیگری درمورد ادامه نبرد ها در افغانستان تبصره کرده و اما گفته است که امریکا می خواهد اقوام مخالف طالبان را مسلح بسازد.

مقاله نویس این عمل را اشتباه خوانده و گفته است که این عمل می تواند آغاز دور دیگری از جنگ ها باشد.


November 21st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها